26 November 2009

Doa Ayat Empat


Dalam menghadapi peperangan yang menuntut umat Islam bangkit melawan musuh sebagaimana zaman darurat melawan pengganas komunis ada beberapa amalan yang masih wujud hingga ke hari ini.

Amalan sedemikian adalah jalan menuntut keredhaan Ilahi yang dibawa oleh alim ulama zaman bahari bagaimana kekuatan jasmani sahaja tidak memadai melainkan digarap dengan kekuatan rohani.

Kesungguhan untuk mendaptkan pertolongan Allah menuntut setiap pengamalnya sedia melakukan beberapa amalan para solihin selain mentaati perintah yang fardu dan meninggalkan perkara yang dilarang (haram).

Amalan Empat Zikir yang lebih dikenali Ayat 4 menjadi amalan zikir yang amat mustajab di amalkan bagi menghadapi musuh durjana ayng menyerang, memperkosa dan membunuh orang Islam. Selain itu ada beberapa zikir dan doa yang baik untuk di praktikkan bagi memperkukuhkan kekuatan yang dipohon kehadrat Allah SWT.

Dari ayat empat tadi terdapat kekuatan hikmah dan doa permohonan kita kepada Allah Ta'ala agar kita diberi kekuatan dan perlindungan. Malah, musuh yang melihat pengamalnya pasti akan gerun, kaku dan dengan izin Allah boleh dikalahkan.

Zikir membawa erti ingat akan Allah. Apakala kita ingat padaNYA, maka DIA ingat pada kita. Maknanya ada penyerahan diri kepada Allah dalam zikir dan permintaan kita melalui doa agar kita di lindungi membawa suatu keyakinan yang mutlak dalam ilmu Banjar ini.

Apakala sudah di lindungi Allah tiada apa lagi kainat yang dapat membinasakan kita melainkan Allah. Maka Ayat 4 sebaiknya di amalkan sebagai zikirullah dan wajar diamalkan sebaik-baiknya tanp sekali-kali melakukan perkara yang mungkar dan maksiat.

Bagi mengelakkan daripada panas baran kepada pengamalnya, malah memberikan ketenangan hati dan keyakinan bahawasanyan Allah berdiri dengan sendiriNYA. Tiada kuasa yang lebih kuat selain Allah. Kainat tiada memberi bekas. Maka jatuh pada tilikan hakikat kita bahawasanya sekelian yang baharu lemah seperti air dan kainat tidak akan memberi bekas. Nota: Kainat adalah sesuatu yang bergerak bernyawa dan sesuatu apa jua yang hendak membinasakan kita.

Iringi setiap kali amalan ini dilakukan dengan membaca Selawat Sifa" 11 kali setiap kali lepas solat fardu agar terhindar daripada panas baran dan banyakkan beristighfar.

Kepada Allah yang maha mengetahui dan penyerahan hakiki diri kita yang sebenar-benar diri. Antara kita dan DIA tiada bersekutu dan tiada bercerai. Umpama mata hitam dan mata putih. Jika bersekutu kita binasa. Jika bercerai pun kita binasa. Allah Maha Kaya sedangkan kita hamba yang lemah dan tiada daya-upaya jika tanpaNYA. Buat generasi muda, usah gentar usah ragu. Belajarlah, " Demi Agama, Tanah Air dan Bangsa".

Sesungguhnya betapa besar ilmu kerahsiaan Allah ini mereka yang pernah mengamalkan tahu fadilat dan kebesaranNYA Allah Yang Maha Agong. Sesungguhnya hanya Dia Maha Mengetahui di atas tiap-tiap sesuatu, kalau Ia menghendakki maka akan jadilah (Kun Fayakun).

Ingatlah amlan ini sebagai persediaan menghadapi musuh yang sentiasa mencari peluang untuk memerangi kita yang entah dari mana datangnya. Kalaulah amalan ini tidak wujud masakan pertempuran Angkatan Parang Panjang di Batu Pahat Johor dan Sungai Manek Perak mampu menewaskan pasukan pengganas komunis yang menggunakan pelbagai senjata api.

Kalau ada yang tahu dengan amalan ini dan maklumkanlah di mana adanya guru-guru yang berwibawa untuk menerangkan selanjutnya.
Anak-anak muda jika berminat dengan amalan ini jangan mendekati perkara yang ditegah dan dilarang oleh Agama Islam. Pelajarilah Ilmu Tauhid sedalam-dalamnya. Parktikkan jalan mulia yang menuju kesucian jiwa melalui amalan yang murni. Patuhi tuntutan syarak dan sentiasa mendekati Allah. Hanya dengan amalan yang baik yang diredahi Allah akan meletakkan diri kita mampu mengalahkan musuh-musuh Islam yang kini menggunakan pelbagi cara untuk mengalahkan Islam.
Jangan takbur dan ego apabila beramal dengan ayat 4 ini. Kukuhkan persaudaran Islam tanpa memperlekehkan sesama sendiri melainkan atas jalan nasihat bagi memperbetulkan keadaan khususnya yang berkaitan akidah.

14 ulasan:

  1. pewaris ilmu syeikh osman kena langgar bole lumpuh.
    ingat kut tak jadi apa apa.
    zam zam alakazam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn jadi bangang la weiii...
      Saidina ali yg ilmu perang paling power yg nabi saw ijazahkan pada dia pun mati kena tetak time kat perigi..

      Padam
    2. Ilmu hak Allah...makbunya sesuatu ilmu dgn izin Allah...terkadang gagalnya sesuatu ilmu kerana kegagalan Kita sendiri mematuhi start ilmu

      Padam
  2. Ayat 4 ..saya telah mengenali wak tarzan dari muar ( sudah wafat ) satu hari beliau memanggil saya dan menyuruh saya buatkan sabilah pedang ...dan dipedang itu dia selama waktu zohor ke asar ( lidah dilangit berzikir ) telah mengukir ayat empat ...dan setahu saya dia adalah murid nya kepada ibu nya kyai salleh ....dan katanya ini adalah parang terbang ( cara guna nya solat istiqoroh )dan letak pedang disamping kita.dan zikir lah ayat empat tersebut .

    salam

    BalasPadam
  3. Rukyah itu bagus ...cuma agak terkilan bila lihat ustad malek kumpul orang dan dibaca ayat ayat quraan dengan kuat dan tiba tiba ada yang kemasukan JIN .........Its a bit funny kenapa rukyah itu mengundang JIN...anyway hanya pemikiran saya untuk ditelaah.......

    Alhamdulilah saya telah diijazahkan ILMU MANDI ...and I don't payment kerana saya saorang usahawan ....guru saya Kyai Abdullah Fateh langitan tuban ....katanya untuk membuang penyakit medis atau non medis ....pakai limau purut . sireh dan air yang dibacakan do'a hizib nawawi

    BalasPadam
  4. Benar YM Tuan Nordeen.. Salam Perjuangan dari hamba. BP JDT

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum...nk tanye siape yg terima ijazah amalan kalau bleh sye nk ijazah dengan dia.👌no contact sye 0106653783

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum...nk tanye siape yg terima ijazah amalan kalau bleh sye nk ijazah dengan dia.👌no contact sye 0106653783

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika anta berminat utk belajar utk ilmu Islam ini..wasap sy di 0129619129..gurunya di muar, kiyai hj ishak.sy juga bernaung di bwh pak kiyai.

      Padam
  7. Assalammualaikum bagaimana cara nak menerima ijazah ayat 4 ye?.. ade sape2 boleh ijazahkan tak..

    BalasPadam
  8. Adakah zikir satu2 atau skli empat senafas

    BalasPadam
  9. https://youtu.be/W8wmlrCujwg
    http://ilmuhaq-danish.blogspot.com/2011/05/ilmu-silat-part-1.html?m=1

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum wbt InsyaALLAH
    Cari Guru mursyid untuk dpt ijazah
    Dlm mengamalkan ayat 4.

    BalasPadam