16 Disember 2009

Najib tidak terkejut




Oleh ARIFFIN NORDIN
dan MOHD. FAIRUZ YUSOF
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak terkejut dengan kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyifatkan beliau sebagai pemimpin Islam yang berani kerana melakukan lawatan ke selatan Thailand baru-baru ini.

Beliau berkata, kenyataan Mursyidul Am Pas itu seolah-olah seperti pendulum.

"Kita pelik macam mana dalam tempoh beberapa minggu beliau (Nik Abdul Aziz) telah berubah fikiran dan mengganggap saya sebagai seorang pemimpin dan pejuang Islam yang berani," katanya sambil tersenyum.

Perdana Menteri menambah, sebagai umat Islam tidak boleh ada pandangan serong terhadap mana-mana pemimpin terutama pemimpin Islam.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas wawancara mengenai hala tuju Felda tahun 2010 di Parlimen di sini hari ini.

Pada 9 Disember lalu, Najib mengakhiri lawatan ke Thailand di wilayah Narathiwat dengan membuktikan pendirian cukup berani dan komitmen luar biasa Malaysia dalam membantu mencari penyelesaian di wilayah selatan negara itu.

Buat permulaan, Najib menyatakan kesediaan menerima lima guru dari Institut Islam Attakiah, Narathiwat untuk menjalani latihan pembelajaran bahasa Inggeris di institut perguruan di Malaysia.

Lawatan Perdana Menteri ke wilayah bergolak tersebut mendapat reaksi Menteri Besar Kelantan itu dengan menyifatkan Najib sebagai seorang pejuang Islam serta pemimpin yang berani.

Menurut Nik Abdul Aziz, tindakan Perdana Menteri ke selatan Thailand dalam usaha membantu umat Islam di sana adalah satu tugas terpuji dan bersetuju dengan usaha yang dilakukan Presiden UMNO itu.

Pada Hari Raya Aidiladha lalu Nik Abdul Aziz meminta orang ramai berdoa bagi memperbetulkan pemikiran Najib supaya memberikan royalti minyak.

Ini bukan kali pertama beliau membuat seruan tersebut malah dalam kuliah mingguannya pada 18 September lalu, Pesuruhjaya Pas Kelantan itu turut mengetuai bacaan doa khas meminta Allah menurunkan bala kepada Perdana Menteri jika Kerajaan Pusat enggan membayar royalti.

Dalam pada itu ketika ditanya adakah Perdana Menteri tidak mempunyai sebarang doa kepada Mursyidul Am Pas, beliau tersenyum sambil menyatakan sebagai umat Islam hanya sentiasa mendoakan yang terbaik sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan