10 Disember 2009

Awang Hitam Cemarkan Cyberjaya


BARU-baru ini, rakyat negara ini digemparkan dengan statistik tinggi menunjukkan kebanjiran warga asing yang kian meningkat saban hari. Malahan turut terpampang dalam akhbar jangkaan kemasukan sebanyak 84,000 warga kulit hitam pada Januari 2010.
Persoalannya, apakah kesannya terhadap sosiobudaya dan keharmonian kami warga Malaysia di Cyberjaya?

Saya merupakan salah seorang penuntut di sebuah universiti swasta di Cyberjaya. Kebanjiran warga Afrika yang kian meningkat di Cyberjaya telah memberikan impak yang mengerikan terutamanya rakyat Malaysia yang belajar, bekerja dan menetap di sana.

Tujuan utama pembangunan Cyberjaya ialah untuk menyediakan anjakan paradigma daripada segi pembangunan ICT dan teknologi, selain menjadi teras multimedia bertaraf dunia bagi syarikat IT. Keunikan Cyberjaya ialah pembangunan infrastruktur dan sistem IT yang setanding dengan Silicon Valley di Amerika dan Banglore di India.

Justeru, salah satu piagam (Bill of Guarantee) MSC bagi Cyberjaya ialah mewujudkan suasana yang selesa, aman, harmoni dan selamat bagi menarik pakar-pakar IT dan pekerja-pekerja yang berpengetahuan tinggi bekerja dan menetap di sini. Malahan Cyberjaya menjadi salah satu perantaraan yang paling sesuai untuk menonjolkan kepada dunia tentang pembangunan dan keharmonian hidup rakyat di Malaysia.

Malangnya, disebabkan jumlah warga Afrika yang bukan tergolong kepada pekerja berkemahiran tinggi yang kian meningkat dan dominasi mereka terhadap kawasan persekitaran Cyberjaya telah menjejaskan suasana harmoni dan juga keselamatan di Cyberjaya.

Pernah sekali saya dan rakan-rakan sedang bermain futsal, kami diherdik dengan kasar oleh sekumpulan warga Afrika apabila mereka datang ke gelanggang secara tiba-tiba. Salah seorang warga Afrika itu dengan kasarnya bertanya kepada kami “Gelanggang siapa ini dan siapa berkuasa?”. Sikap sombong dan angkuh mereka ini kian menjadi-jadi apabila jumlah mereka kian meningkat.
Turut menjadi mangsa ialah seorang pemandu teksi yang mengambil penumpang kulit hitam ini apabila mereka tidak mahu membayar tambang apabila tiba ke destinasi. Kejadian ini kami saksikan sendiri kami. Di hujung minggu mereka akan melakukan aksi ‘drift’ hingga membahayakan pemandu-pemandu di sini.

Cyberjaya yang diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, untuk memacu pembangunan ICT Malaysia ke persada dunia akan tersasar sekiranya tindakan tidak diambil kepada pendatang yang tidak diundang ini.

Mahukah kita menjadikan Cyberjaya ini seperti Harlem di Amerika atau Lagos di Nigeria yang mempunyai kadar jenayah yang tinggi dan merupakan sarang pengedaran dadah? Masih belum terlambat untuk pihak berkuasa mempastikan perkara ini tidak berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan