24 Disember 2009

Apakah yang dikatakan Asterism (bintang)







Realiti keunikan yang estatikanya menjadi fenomena yang wujud di dalam batu permata jenis delima atau sapphire ialah bila terbentuk imej bintang/star sama ada 3, 4, 6 atau 12. Secara ilmiah ia terhasil melalui pantulan sinaran cahaya pada jarum-jarum halus yang disebut rutiles pada batu delima (ruby) dan sapphire sehingg muncul garis-garis bersilang

PENGARUH SINAR PADA BATU PERMATA

Kebanyakan batu permata yang bermutu tinggi ataupun yang bermutu rendah lazimnya memerlukan pancaran sinaran untuk memantulkan atau membiaskan kewujudan yang indah yang dimiliki oleh batu permata.

Pantulan sinaran itu dipanggil “Luster”. Comtohnya luster dari permata berlian jauh lebih tinggi berbanding luster dari batu firuz (turquoise).

Pantulan sinaran juga dapat menonjolkan efik khusus yang dipanggil fenomena (Phenomena). FenomenA a pada delima atau sapphire disebut asterism (bintang). Bagi batu mata kucing (cat eye) disebut “chatoyancy”. Pada batu opal dikatakan sebagai “play of color”. Manakala pada batu permata alexandrite “change of color”. “orient” pada mutiara dll, yang semuanya adalah potensi keunggulan dari versi batu-batu permata yang akan muncul setelah di sinari cahaya. Baik sinaran matahari ataupun sinaran lampu.

APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN CHATOYANCY

Fenomena atau "Realiti Keunikan" yang dimiliki oleh batu Cat Eye berupa garis/tali melintang vertikal di permukaan batu permata yang selalu bergerak lurus ke kiri dan ke kanan ketika ia digerak-gerakkan. Secara ilmiah chatoyancy tersebut terjadi disebabkan oleh pantulan sinar pada serabut2 halus atau pipa2 yang sangat halus yang letaknya sejajar.

STANDARD HARGA BATU PERMATA

"...Batu permata tidak ada harga yang standard dan dikatakan harga mengikut pasaran atau permintaan atau mengikut semasa
BENARKAH....??!!

Ya... kenyatan itu dijadikan panduan kepada peniaga batu permata bagi menarik perhatian para pelanggan atau peminat batu permata. Bahawa keunikan batu permata merupakan variable (kepelbagaian) yang sangat releven dan logic bagi menentukan nilai batu permata.

Melalui pengalaman dan pengamatan selama ini dalam kapisiti sebagai pembeli... kenyataan tersebut disifatkan sebagai benar pada awalnya. Cepat atau lambat menjadi tidak benar apada suatu ketika nanti dan berikutnya akhirnyakita menemukan sebuah comparability dan pengalaman baru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan