02 Oktober 2010

Politik Melayu kian murah

ISU perpecahan dalam kalangan masyarakat Melayu di negara ini kini semakin menjadi-jadi. Ramai pemimpin Melayu tidak kira daripada parti pembangkang mahu pun parti pemerintah nampaknya berlumba-lumba untuk menunjukkan betapa orang Melayu ini rela untuk berkorban apa saja demi mendapat undi daripada bukan Islam.

Kini agama pula ingin dicampur-adukkan dengan politik. Terbaru adalah kontroversi mengenai dakwaan seorang (dan mungkin beberapa orang lagi) khatib mendoakan kesejahteraan Ketua Menteri Pulau Pinang dalam khutbah solat Jumaat sebagai ganti doa yang sepatutnya untuk Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri.

Berita Harian pada 25 Ogos lalu melaporkan seorang daripada mereka dengan bangganya memberi kenyataan memang benar dialah orang yang melakukannya. Pada masa sama, beliau tidak langsung meminta maaf kepada umat Islam yang lain di negara ini di atas kesilapan yang dilakukan, sebaliknya mempertahankan tindakan itu sebagai tidak salah tetapi hanya satu kesilapan dari segi pertimbangan.

Mahu dikatakan bodoh, mereka dengan lantangnya mengatakan mereka tidak jahil. Tetapi hakikatnya mereka ini jelas tidak cukup cerdik, bak kata pepatah, “bodoh tak boleh ajar, pandai tidak boleh diturut”.

Kenapa beliau sanggup melakukannya dalam khutbah Jumaat? Juga kenapa baru sekarang ingin memohon maaf, hanya setelah ia menjadi kontroversi yang hangat dan juga setelah satu negara kecoh dibuatnya?

Pemimpin yang didoakan itu tidaklah setaraf Saidina Omar Al Khattab atau Khalid Al Walid untuk diangkat ke darjat yang sebegitu tinggi dalam khutbah Jumaat. Apakah sumbangan beliau begitu besar kepada umat Islam di Pulau Pinang sehingga melayakkan dia dipuja sebegitu rupa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan